Jak urządzić miejsce do pracy i nauki w domu?

Idealne miejsce do pracy w domu zlokalizowaliśmy, rzecz jasna, w specjalnym, przeznaczonym do tego pomieszczeniu, z dużą ilością naturalnego światła, z dala od wszelkich zakłóceń i oczywiste jest również to, że za oknem mamy wyjątkowy, inspirujący widok. Macie tak u siebie? Jeśli tak, to zazdroszczę! Jeśli nie, to nie ma co się martwić na zapas. W dzisiejszym poradniku pokażę Wam jak można urządzić sobie w domu przyjemne i wygodne miejsce do pracy i nauki.

Lokalizacja miejsca pracy

Pisząc “miejsce pracy” (i nauki!) mam na myśli nasze “centrum dowodzenia”, a nie konkretne pomieszczenie. Dobrze, by znajdowało się w odosobnieniu i pozwalało nam na skupienie. Jeśli dysponujecie w domu oddzielnym pokojem na domowe biuro, to macie po prostu ułatwione zadanie.  Najprawdopodobniej będziecie też mieli możliwość ustawienia biurka w sposób najbardziej korzystny, a nie tam…. gdzie się zmieści. Jakie ustawienie biurka będzie najlepsze?
 
Prostopadle do okna i w taką stronę, by nie przesłaniać sobie obszaru pracy ręką, którą piszemy. Takie ustawienie względem okna jest w szczególności istotne dla osób, które pracują nie tylko przy komputerze. Uczniowie, studenci, kreatywne dusze – to do Was.
• Jeśli zmuszeni jesteśmy ustawić biurko wprost pod oknem, to musimy pomyśleć o zamontowaniu rolety lub żaluzji, bez tego światło będzie nas oślepiać i męczyć oczy (nawet, jeśli w pierwszej chwili nie będzie to odczuwalne).
Przesłonięcie okna przyda się również wtedy, gdy widok za oknem jest rozpraszający, bo za dużo się na zewnątrz dzieje itp.
• Dobrze jest tak ustawić biurko, by siedząc przy nim mieć widok na drzwi wejściowe. Siedzenie tyłem do drzwi powoduje dyskomfort (i to nie tylko wtedy, gdy zajmujemy się nie tym, czym powinniśmy), ponieważ musimy się odrywać od pracy czy nauki, chcąc sprawdzić, czy ktoś wchodzi. Czasami oczywiście nie da się inaczej, trudno – zawsze kierujmy się przy urządzaniu po prostu zdrowym rozsądkiem.
• Jeśli pracujemy przy komputerze unikajmy ustawiania monitora ekranem do okna, bo wszystko będzie się nam w nim odbijało. Jeśli nie ma innej opcji, to – jak wyżej – roleta.
• Staramy się jak najbliżej ustawić dodatkowe szafki i regały, by móc swobodnie sięgać na półkę, czy do drukarki bez konieczności nieustannego wstawiania.
Biuro Designyourlife.pl
 

Odpowiednie biurko, krzesło i oświetlenie

Wygodne biurko do pracy – wg norm – powinno mieć ok. 120-160cm długości oraz ok. 70-80cm głębokości. Te “uczniowskie” spotykane na co dzień raczej bywają mniejsze… Blat standardowo powinien być na wysokości 73-75cm, przy czym osoby wysokie mogą się zdecydować na wyższy, nawet 80cm lub o regulowanej wysokości.
 
Istotne jest to, byśmy siedząc na krześle (standardowa regulowana wysokość siedziska to 38-55cm) mieli wygodnie położone na podłodze stopy, a kolana pod kątem prostym. Dużo zależy więc od naszego wzrostu… a także osobistych preferencji, aczkolwiek o właściwej postawie warto jest pamiętać. Na nogi pod blatem potrzebujemy dla wygody ok. 60-70cm miejsca, a jeśli pracujemy przy laptopie, to staramy się mieć kolana jak najgłębiej wsunięte pod biurko.
biurka

Zdjęcia: 1, 2, 3

 
Czy biurko musi być… biurkiem? Niekoniecznie! Jeśli urządzamy sobie w domu miejsce, by posiedzieć z laptopem od czasu do czasu, zająć się rachunkami itp., to być może wystarczy nam przygotowany odpowiednio blat toaletki, zamykany sekretarzyk, czy niewielki stolik. 
biurka

Zdjęcia: 1, 2, 3

 
Jeśli pracujemy po zmroku, to pamiętajmy o dobrej lampie biurkowej, szczególnie gdy czytamy, czy wykonujemy jakieś kreatywne projekty (rysujemy, malujemy, wycinamy, kleimy…). Starajmy się również nie pracować w pomieszczeniu, w którym jedynym źródłem światła jest ekran naszego komputera. O wiele lepiej pracuje się przy świetle bardziej zróżnicowanym i mocniej rozproszonym.
krzesla i lampy

Zdjęcia: 1, 2, 3, 4

 

Komfort naszej pracy

• Najlepiej pracuje się przy biurku o blacie drewnianym lub z płyty. Jeśli więc blat naszego stołu jest szklany lub metalowy, czyli zimny, to warto zaopatrzyć się w skórzaną, biurkową podkładkę.
•  Intensywnie eksploatowany laptop (i nasz kręgosłup również!) będzie wdzięczny za specjalną podstawkę zapewniającą mu odpowiednią pozycję i lepszą wentylację.
• Panele podłogowe dobrze jest zabezpieczyć plastikową lub gumową matą – po niej lepiej się jeździ krzesłem na kółkach.
• Na komfort pracy ma wpływ również temperatura w pomieszczeniu, która powinna być na poziomie ok. 21 stopni. Ja jestem zmarzluchem, więc pewnie nieźle bym przy takiej temperaturze zmarzła.
podkladki pod laptopa

Zdjęcia: 1, 2, 3, 4, 5

 

Organizacja w miejscu pracy

Porządek w miejscu, w którym pracujemy i uczymy się to podstawa. W zależności od tego czym się zajmujemy, potrzebujemy mieć pod ręką różną ilość elementów – jednym wystarczy tylko laptop z myszką, a inni potrzebują ogromnej sterty książek, zeszytów i papierów. Przeróżne systemy mają nam to utrzymanie porządku umożliwić, czyli: szafki pod blatem – najlepiej z szufladami, półki, organizery biurkowe, segregatory, niewielkie szufladki i pudełeczka oraz masa innych gadżetów, na temat których można by stworzyć osobnego posta. Grunt, to mieć pod ręką najpotrzebniejsze rzeczy.
 
A wiecie, co ostatnio dobrze się u mnie spisało? Skrzynka, którą pokazywałam Wam w ostatnim zakupowym poście. Ustawiłam ją przy na blacie (jest dosyć duży), dzięki czemu mam pod ręką najpotrzebniejsze książki i dodatkowy poziom na układanie przydatnych gadżetów. Mam zamiar dokupić ich jeszcze kilka i ułożyć sobie cały biurowy regał. 
organizacja w miejscu pracy

Zdjęcia: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7

 

Indywidualny charakter naszego miejsca pracy

Biurko, krzesło i wszystkie znajdujące się w naszym miejscu pracy i nauki elementy mają przede wszystkim podobać się NAM. W końcu nie rządzą nimi żadne korporacyjne zasady (to jedna z zalet pracy w domu!). Dobrze jest trzymać się pewnych zasad związanych z ergonomią, czy np. psychologią koloru, ale tak naprawdę, to u siebie możemy sobie poszaleć. Nie musimy przecież przejmować się tym, że to pomarańczowy i żółty (a nie nasz ukochany fiolet!) uważa się za najbardziej korzystne dla koncentracji i sprzyjające wysiłkowi umysłowemu kolory. Nikomu innemu nie będzie przeszkadzał przecież NASZ kreatywny bałagan na blacie (albo i w całym pokoju), ani kolaż ze zdjęć najbliższych tuż obok biurka.
dodatki biurowe

Zdjęcia: 1, 2, 3, 4, 5, 6

Moim ulubionym elementem na biurku są… kwiaty (bardzo potrzebne) :) Staram się zawsze mieć gdzieś obok mały, świeży bukiecik. Nic mi lepiej (oprócz kota Rysia, oczywiście) nie poprawia nastroju. Kto śledzi mnie na Instagramie, to wie, że nie ściemniam. Ostatnio królują u mnie róże i goździki.
Biuro Designyourlife.pl
  
PS. Zauważyliście jakąś różnicę przy czytaniu dzisiejszego wpisu? Ale tak szczerze – zauważyliście, że akapity tekstu są równe z szerokością zdjęć? Wcześniej były wcięte, bo krótsze wersy podobno o wiele wygodniej i szybciej się czyta. Postanowiłam trochę poeksperymentować. Zastanawiam się czy te dłuższe wersy wpłynęły bardzo niekorzystnie  na komfort czytania? Z góry dzięki za feedback!
 
PS. nr 2:  powyższy PS nr 1 już nieaktualny, ponieważ 28.09.2014 został zupełnie zmieniony szablon bloga.