Codziennie rano odpalasz komputer i pierwsze kroki kierujesz nie gdzie indziej, tylko na Facebooka…? Potem scrollujesz tablicę, komentujesz udostępnione przez kogoś zdjęcia kotów albo jeży, śmiejesz się z filmików i przepadasz w grupach tematycznych, aż nagle orientujesz się, że minęły dwie godziny, a Ty nic nie zrobiłaś… O tym, że Facebook to straszny pożeracz czasu, wiedzą wszyscy. Na szczęście jest na to sposób!
Wszyscy też wiedzą, że Facebook powstał z założeniem, by łączyć ze sobą ludzi. Zwykle jednak, zanim dotrę do interesującym mnie treści, muszę przebić się przez lawinę nieistotnych powiadomień… Gdy zaglądam na swój newsfeed czuję się zasypana tysiącem wiadomości i zdjęć, które tak naprawdę wcale mnie nie interesują i… mam wtedy ochotę po prostu się wylogować. To ogromna strata czasu!
Chcąc ograniczyć napływ niepotrzebnych informacji, postanowiłam poszukać skutecznych rozwiązań i sposobów na to, by facebookowa ściana stała się bardziej przyjazna i zachęcała do kontaktu z innymi, bez konieczności przebijania się przez nachalne reklamy, nic nie wnoszące posty itp. I uwierzcie mi, da się korzystać z Facebooka tylko przez pół godziny i być na bieżąco :)
Ostatnie zmiany Facebookowych algorytmów dodatkowo mnie zmotywowały. Bardzo możliwe, że również zauważyliście to u siebie, ale z naszych newsfeedów w większości zniknęły informacje publikowane przez obserwowane strony! Zastąpione zostało to postami z grup i rzeczami udostępnianymi przez znajomych (których często nawet nie kojarzymy), ich aktywnościami i polubieniami…
Czas więc najwyższy przeprowadzić PORZĄDKI NA FACEBOOKU i tak poustawiać sobie wszystko, by faktycznie widzieć to, na czym nam zależy. W końcu przecież kiedyś z jakiegoś powodu polubiliśmy te STRONY, dołączyliśmy do konkretnych GRUP, czy wydarzeń, TAK? No to do dzieła!
Jesteście ciekawi, jak zaprowadziłam porządek na moim Facebooku? We wpisie pokażę Wam dokładnie, gdzie na Facebooku można znaleźć te wszystkie ustawienia, sprawdzić własne polubienia, grupy, do których należymy i tak dalej.
KROK 1 – porządek na liście znajomych
Nie, nie, nie każę Wam ich od razu wszystkich usuwać. Chociaż na początek zalecałabym przejrzenie listy i usunięcie tych osób, których zupełnie nie kojarzycie (uwaga, to też kwestia bezpieczeństwa!). Czasem przyjmujemy zaproszenie od osoby, która jest „znajomym znajomego”, a tak naprawdę nie mamy z nią nic wspólnego. Albo od poznanych gdzieś w przelocie (na konferencjach, wycieczkach, szkoleniach) ludzi, z którymi od tamtej pory nie zamieniliśmy ani słowa. Gdzie znaleźć listę swoich znajomych, tego raczej żadnemu użytkownikowi Facebooka tłumaczyć nie trzeba, więc pozwólcie, że te screeny pominę.
Lista przeanalizowana? To teraz powiem Wam, co zrobić z pozostałymi znajomymi.
Facebook pozwala na takie zarządzanie listą znajomych, która będzie dla Was najbardziej przyjazna. Możecie nadal lubić i mieć w kontaktach wiele osób, ale to wcale nie znaczy, że chcecie widzieć każdy ich post, prawda?
Pierwszym krokiem jest podzielenie kontaktów i utworzenie z nich tzw. list znajomych. Facebook odgórnie pozwala na podział na bliskich i dalszych znajomych. Posty bliskich są widoczne i pojawiają się nam często, zaś tych dalszych dużo rzadziej.
Ale to nie wszystko. Możecie również ustalić własne listy według swojego klucza (np. rodzina, znajomi ze studiów, znajomi z pracy). Co więcej, to samo dotyczy polubionych fanpage’y. Dlatego tworząc listę, warto kierować się jej użytecznością – np. pogrupować strony ulubionych trenerek fitness, autorek książek, blogów, czy portali branżowych.
Dzięki takiemu podziałowi, wchodząc w konkretną listę znajomych, macie wszystkie informacje w zasięgu ręki, bez konieczności przewijania godzinami tablicy, by dotrzeć do interesującej informacji.
Ważna wskazówka: w listach znajomych posty wyświetlają się chronologicznie, a nie – jak na tablicy – według najciekawszych. Na te najciekawsze zresztą też jest sposób, który zdradzę Wam na końcu wpisu.
Jak stworzyć listę znajomych, listę czytanych blogów, albo ulubionych stron na FB?
To na szczęście banalnie proste. Na stronie głównej po lewej stronie trzeba znaleźć zakładkę „Listy znajomych” i kliknąć na nią.
Znajdują się tam wszystkie listy, które do tej pory utworzyliście, a także te automatycznie przypisane przez Facebook. Dodatkowo jest możliwość stworzenia własnej listy, a następnie dodania do niej znajomych lub profili.
Po utworzeniu listy trzeba w nią wejść i w prawym rogu kliknąć „Edytuj listę”. W ten sposób można wybrać wszystkich znajomych czy strony, które chcemy tam umieścić.
Oczywiście, proces porządkowania znajomych i profili z całą pewnością zajmie Wam wiele godzin (im więcej znajomych i polubionych stron, tym pewnie dłużej będą trwały porządki), ale efekt wart jest wysiłku!
Krok drugi – robimy porządek w fanpage’ach
Ze stronami na Facebooku jest tak, że bardzo często klikamy „Lubię to” pod wpływem impulsu. Bo akurat coś nas zaciekawiło, bo spodobał się nam jeden post, bo ktoś inny zaprosił nas do polubienia, albo wyskoczył na pop-up na jakiejś stronie internetowej.
A potem nagle okazuje się, że „lubimy” już tych stron kilkaset, albo nawet kilka tysięcy. Dlatego ja sama, raz na jakiś czas, robię przegląd polubionych stron i usuwam te, do których praktycznie nie zaglądam.
Jak to zrobić?
Wystarczy wejść na swój profil i z paska menu wybrać zakładkę „Więcej”. Tam wyszukujemy „Polubienia” i klikamy w nie. Polubień może nie być tam od razu, jak u mnie – trzeba wtedy wejść w „Zarządzaj sekcjami” i ustawić, by te polubienia były od razu dostępne z menu.
Po wejściu w „Polubienia” pojawi Wam się lista wszystkich polubionych stron w kolejności chronologicznej. W tym miejscu można szybko i sprawnie „odlubić” te strony, które nie są już przydatne, czy interesujące.
Jeśli natomiast nie chcecie cofać polubienia, ale też nie zależy Wam na tym, by treści danej osoby, strony, czy grupy wciąż pojawiały się w aktualnościach – można po prostu przestać je obserwować. By nie wchodzić do każdego znajomego i na każdy polubiony fanpage z osobna, pokażę Wam mały trick.
Na stronie głównej, po lewej stronie przy zakładce „Aktualności” kliknijcie trzy kropki i wybierzcie „Edytuj preferencje”.
Do wyboru jest 5 opcji:
- Określ priorytet wyświetlania
- Aby ukryć posty, przestań obserwować ich autorów
- Wznów obserwowanie
- Odkryj strony odpowiadające Twoim zainteresowaniom
- Wyświetl więcej opcji
Zwróćcie koniecznie uwagę na pierwszą opcję „Określ priorytet wyświetlania” – w tym miejscu można dodać te fanpage, czy znajomych, których postów nie chcemy przegapić. Jest to pewnego rodzaju subskrypcja, która daje gwarancję, że wiadomość od tej osoby zawsze do nas dotrze. Niestety limit priorytetów tej zakładki to 30 znajomych/fanpage’y. Będzie mi ogromnie miło, jeśli dodacie tam Design Your Life :))
Teraz druga opcja – „Aby ukryć posty, przestań obserwować ich autorów”. W tym miejscu można szybko i automatycznie przestać obserwować znajomych, fanpage, a nawet grupy. Dzięki temu informacje z tych miejsc nie będą się pojawiać na Waszej tablicy.
Mała wskazówka: jeśli strona, czy kontakt został wcześniej dodany do „Listy znajomych”, będzie tam oczywiście widoczny nawet, gdy przestaniemy go obserwować.
Natomiast jeśli zmienicie zdanie, zawsze można wznowić obserwowanie poprzez zakładkę trzecią.
Krok trzeci – a co z grupami?
Bardzo często zapisujemy się do grup tematycznych, szukając informacji lub wsparcia. Z czasem jednak nasze zainteresowania się zmieniają i przestajemy tam zaglądać. Jeśli nie chcemy się z nich usuwać, ale jednocześnie nie zależy nam na stałej obserwacji danej grupy, też powinnyśmy zaprowadzić tam porządek.
Podobnie jak z fanpage’ami – można przestać je obserwować. W ten sposób nie będą wyświetlać na głównej stronie. Można też po prostu wyłączyć powiadomienia o nowych postach.
W tym miejscu zwrócę też uwagę na to, że jeśli wpisujemy komentarz pod jakimś postem, automatycznie dostajemy powiadomienia o odpowiedzi na niego. Bywa, że w grupie komentuje post kilkaset osób – odbieranie powiadomień bywa uciążliwe. Istnieje możliwość ich indywidualnego wyciszenia dla każdego pojedynczego posta. Wystarczy kliknąć w trzy kropki w jego prawym rogu i wybrać opcję „Wyłącz powiadomienia”! Dzięki temu przestaną Was rozpraszać.
Na koniec jeszcze kilka ułatwiających facebookowe życie wskazówek…
- Domyślnie posty na tablicy wyświetlają się wg algorytmu „najciekawsze” (wg Facebooka), czyli te najczęściej komentowane i najbardziej klikalne. Jeśli jednak nie chcecie co chwilę oglądać tego samego, wystarczy na głównej stronie przy Aktualnościach wybrać 3 kropki i zmienić sposób wyświetlania na „Najnowsze”. Niestety nie da się tego zmienić na stałe, dlatego jeśli zależy Wam na świeżych newsach, trzeba przy każdorazowym wejściu na Facebooka kliknąć tę zmianę.
- Jeśli pracujecie i nie chcecie się rozpraszać, a jednocześnie Facebook jest Wam potrzebny np. do pracy, można całkowicie wyczyścić główną tablicę. Służy do tego wtyczka Kill News Feed (na Chrome) albo Newsfeed Blocker (na Safari). Wystarczy ją zainstalować i tablica robi się pusta. W każdej chwili możemy dezaktywować wtyczkę i informacje na tablicy natychmiast wracają.
- Czat na Facebooku też można wyciszyć! Jeśli rozmawiacie z kilkoma osobami jednocześnie, posty mogą non-stop przesyłać czasem dość irytujące powiadomienia. By je zablokować na kilkanaście minut, a nawet godzin, wystarczy wyciszyć konwersację.
„Wysprzątany” Facebook staje się naprawdę przyjemnym, nie przytłaczającym w żaden sposób miejscem :) Potem wystarczy tylko mieć pod kontrolą spędzany tam czas i nagle okaże się, że mamy do dyspozycji więcej wolnych godzin w ciągu dnia, niż nam się wydawało.
Mam nadzieję, że zebrane przeze mnie informacje będą dla Was przydatne! To jak? Bierzecie się za porządki?